Een asbestattest voor de verkoop van je appartement

Een asbestattest voor de verkoop van je appartement

Verkoop je je appartement dat deel is van een pand dat gebouwd is voor 2001? Dan moet je bij de verkoop over een asbestinventarisatieattest beschikken van de privatieve delen. De inhoud van dit asbestattest moet bekendgemaakt worden aan de koper van het appartement bij het ondertekenen van het compromis.

Voor de gemeenschappelijke delen van de eigendom, die onder het stelsel van gedwongen mede-eigendom vallen, gaat de verplichting pas in op 1 mei 2025. Maar hou er rekening mee dat elke eigenaar van een pand dat gebouwd is voor 2001 vanaf 2032 over een geldig asbestattest moet beschikken.

AsbestSafe  of

Wat is het asbestattest?

Een asbestattest, of asbestinventarisatieattest, is het resultaat van een asbestinventarisatie van een appartement of eigendom. De OVAM levert op basis van deze inventarisatie voor elke eigendom een uniek asbestattest af. Het asbestinventarisatieattest bevat informatie over asbest in het appartement en informeert de lezer of de eigendom asbestveilig is. Voor een normaal gebruik van het appartement beschrijft het attest:

  • welke onderdelen of materialen van het appartement asbest bevatten,
  • in welke staat het asbest is,
  • en hoe het asbest veilig verwijderd kan worden of beheerd kan worden.

Is een asbestattest voor de verkoop van je appartement verplicht?

Een asbestinventarisatieattest van je appartement is sinds 23 november 2022 verplicht als je aan deze voorwaarden voldoet:

  • Je bent eigenaar van je appartement,
  • Het appartement is gebouwd voor 2001,
  • De oppervlakte van je appartement bedraagt 20 m² of meer,
  • Het appartement (en alle bijhorende delen zoals kelders, garages, …) is toegankelijk,
  • Je verkoopt het appartement of schenkt het weg (erfenissen vallen hier niet onder). 

Heb je geen plannen voor verkoop maar ben je wel eigenaar van een appartement? Dan zal je alsnog verplicht een asbestattest moeten laten opmaken. Verhuur je één of meerdere appartementen? Dan ben je verplicht om je huurder(s) een kopie van het asbestattest te bezorgen.

Hoe een asbestattest aanvragen voor de verkoop van je appartement?

1. Contacteer een gecertificeerde en erkende asbestdeskundige

Enkel gecertificeerde en erkende asbestinventarisatie deskundigen mogen aangesteld worden om je appartement te controleren en een asbestinventarisatieattest aan te vragen bij de OVAM. Via de website van de OVAM kan je een lijst terugvinden die alle erkende en gecertificeerde zijn asbestdeskundigen, zoals Asbestsafe, verzamelt. Deze bedrijven werken met asbestinventarisatie deskundigen die een opleiding hebben gevolgd en succesvol hun examen hebben afgelegd.

Als eigenaar van een appartement kan je ook een volmacht geven om een asbestattest te laten opmaken voor de verkoop van je appartement. Denk aan bijvoorbeeld je notaris, makelaar of gebouwbeheerder.

2. De asbestdeskundige inventariseert je appartement

De asbestinventarisatie deskundige start altijd met het opvragen van belangrijke documenten bij de eigenaar van het appartement. Het gaat over informatie zoals de oppervlakte van je eigendom, het bouwjaar en of er renovaties werden uitgevoerd en wanneer deze werden uitgevoerd.

In samenspraak met de eigenaar van het appartement wordt er een plaatsbezoek ingepland waar er een inventaris van alle asbesthoudende materialen zal worden opgemaakt. Deze inventarisatie van het appartement is ‘niet-destructief’. Concreet wil dit zeggen dat het asbestinventaris enkel de materialen beschrijft die een risico kunnen vormen bij het dagelijks gebruik van het gebouw. Om ingesloten materialen op te sporen tijdens de inspectie zullen er dus geen wanden of vloeren beschadigd worden.

Is er toch twijfel over enkele materialen of oppervlaktes? Dan kan er toch gekozen worden om kleine beschadigingen aan te brengen om een staal te nemen van de verdachte materialen. Het is dan aan het labo om aan de hand van de resultaten van de monsterafnames uitsluitsel te geven of het materiaal asbesthoudend is of niet.

3. Je ontvangt het asbestinventarisatieattest voor de verkoop van je appartement

Na een volledige en correcte invoer van de gegevens, bezorgt de OVAM het asbestinventarisatieattest aan de asbestdeskundige via pdf. De asbestdeskundige zal je het asbestattest van de OVAM meteen bezorgen. Als eigenaar kan je het asbestattest ook altijd bekijken via de Woningpas.

Jouw asbestinventarisatieattest voor de verkoop van je appartement is 10 jaar geldig (of tot er een recenter asbestattest wordt opgesteld). Hou er rekening mee dat in sommige gevallen een kortere geldigheidstermijn toegekend kan worden. Bijvoorbeeld als er een beperking was tijdens het onderzoek, waardoor de asbestdeskundige niet het volledige inspectie gebied heeft kunnen onderzoeken. Als dit het geval is, wordt dat altijd tijdens de inspectie meegedeeld.

Wat kost het opmaken van een asbestinventarisatieattest?

De prijs van de asbestinventarisatie van de asbestdeskundige wordt bepaald aan de hand van deze factoren:

  • de grootte van het appartement en het aantal ruimtes van de te inspecteren oppervlakte;
  • het bouwjaar van het appartement en de renovatiegraad. Er is meer kans asbesthoudende materialen te vinden in oudere en/of weinig gerenoveerde appartementen;
  • het aantal stalen en labo-analyses.

Voor het afleveren van jouw asbestinventarisatieattest voor de verkoop van je appartement vraagt de OVAM een retributie van 50 euro. Deze retributie wordt automatisch doorgerekend aan de klant door de asbestdeskundige. Op dit retributiebedrag wordt geen btw doorgerekend.

Ik wil mijn asbestattest aanvragen voor de verkoop van mijn appartement

Asbestsafe is een erkende en gecertificeerde asbestdeskundige met verschillende asbest experten die bij jou de asbestinventarisatie komen uitvoeren. Zo bekom je tijdig je OVAM asbestinventarisatieattest. Contacteer Asbestsafe via INFO@ASBESTSAFE.BE of bel ons op 03 / 689 77 70.

© Copyright - 2022 - alle rechten voorbehouden - AsbestSafe